Ikke bli usynlig for kundene dine | Digitalbyrået A2N

Ikke bli usynlig for kundene dine

Mange norske bedrifter har nå satt flere eller alle markedsføringsaktiviteter på vent. Erfaring viser imidlertid at kunder som velger å sette på bremsene i vanskelige tider, bruker betydelig lengre tid på å komme tilbake. En av kundene våre, HD Solskjerming AS, tenkte annerledes og har i stedet lagt ned en ekstra innsats i markedsføringen sin. Det har hjulpet bedriften med å holde hodet over vannet i krisesituasjonen.

Holdt salgstallene oppe ved å øke synligheten

HD Solskjerming er totalleverandør av solskjerming og garasjeporter, og sesongen vi går inn i nå, er deres viktigste. Klokken er stilt, det blir lysere og varmere – og behovet for solskjerming innen- og utendørs melder seg. Det å ikke være synlig nå ville sannsynligvis vært kroken på døra for bedriften. HD Solskjerming valgte derfor å øke synligheten sin på nett og gikk aldri i «lock down». 

Til tross for at bedriften har opplevd en liten salgsnedgang sammenlignet med samme tid i fjor, har de fått rikelig med henvendelser fra forbrukere som ønsker skreddersydd solskjerming både innvendig og utendørs. For da bruken av hjemmekontor og permitteringer eksploderte den 12. mars, betydde dette at flere nordmenn tilbragte ekstra mye tid i sitt eget hjem. Mange fikk dermed også mer tid til å pusse opp og sette i gang med nye prosjekter, noe HD Solskjerming raskt så en mulig verdi i.

Unik mulighet for økt eksponering i nettaviser

Nettavisene kunne i forrige måned melde om rekordlave CPM-priser (pris per tusende visning), der nedgangen var på hele 75–85 prosent – en perfekt mulighet for bedrifter til å få ekstra god eksponering av merkevaren sin, til lavere priser enn normalt. I en uoffisiell undersøkelse gjort av kampanje.com i mars, oppga hele 60 prosent av respondentene at de brukte mer tid på å lese nettaviser. Dette ble med andre ord en vinn-vinn-situasjon for selskaper som annonserte i denne perioden.

I mars gjennomførte Markisemannen – et datterselskap av HD Solskjerming – en kampanje med blant annet displayannonsering for screens og markiser, som skulle vise seg å bli svært effektiv. På to og en halv uke fikk de nemlig like mange henvendelser som de normalt ville ha fått over fire uker – et synlig bevis på at det lønte seg å opprettholde markedsføringsaktivitetene på samme nivå som tidligere.



Motivasjon til andre bedrifter

Eksempelet ovenfor viser hvor viktig det er å tenke fremover og være offensiv. For hvor godt posisjonert er egentlig merkevaren din etter alt dette hvis dere stopper alle aktiviteter nå, og noen av konkurrentene dine holder trykket oppe som tidligere?

Det gagner hele næringslivet om flest mulig av norske bedrifter holder hjulene i gang, eller gradvis øker aktivitetsnivået – og ikke minst gagner det deg. Hvis bedriften din opprettholder mest mulig normale aktivitetsnivåer, vil det skape ringvirkninger og ha en positiv effekt på økonomien til folk flest – inkludert kundene dine. 

Flere bedrifter og gründere har i perioden lykkes med å tenke nytt, og noen må også gå foran som et godt eksempel for å skape optimisme og motivere andre til å tenke at dette skal gå bra. Nå er tiden for å holde motet oppe, klappe hverandre på skulderen og bidra til å trygge arbeidsplasser for fremtiden.

Ønsker du å snakke om hvilke muligheter bedriften din har eller trenger rådgivning rundt kanalvalg og lønnsomme aktiviteter nå, tar vi gjerne en digital prat! 😊
*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
en del aven del av